Polen 2010

Det kommer att bli ett väldigt långt inlägg nu, ganska detaljerat om vad vi gjorde i Polen.

Tisdag eftermiddag:
Jag & Hanna åkte hem till mig där vi gjorde oss iordning för att bli hämtade av Sara. Vi var ganska så flummiga och trötta i bilen, men vi ville inte sova, när vi nästan var framme så åkte vi till McDonalds för att äta middag. När klockan var ca halv sex åkte vi till Skavsta som bara låg ca 10 minuter från McDonalds. De flesta var redan där och när vi kom dit var det dags att checka in. När det var klart gick vi igenom säkerhetskontrollen och när det var klart satte vi oss ner och väntade.
Alla gick in i taxfreen för att hitta något att köpa, själv köpte jag tuggummi, haha. Det var dags att gå på flyget när vi kommit på satte jag mig brevid John och Oskar, två goda vänner (y)
Resan tog ca en och en halvtimme, fast jag trodde att det skulle ta mycket längre tid. När vi klev av och hämtat vårat bagage stod Magda (våran guide) med en skylt där det stod "Södertörns friskola" på. Vi följde efter henne till bussen som skulle ta oss till vårat hotell. Bussen släppte av oss en bit ifrån hotellet så vi var tvungna att gå ca 5 minuter, när vi var framme fick vi nyckeln till rummet och de flesta gick genast och lade sig, klockan var då ca 23.00.

Onsdag:
Rise & shine. Frukost klockan åtta, Linnea satte larm kl 7, vilket vi senare ångrade när vi satt där klara och det var 20 minuter kvar tills vi kunde gå upp och äta. Idag skulle vi på rundvandring i staden i några timmar. Vi gick runt i Krakow, lite blåsigt och kallt men definitivt bättre väder i Polen än i Sverige. Mycket bilder togs och det var kul, vi gick in i en katedral och Magda pratade ganska mycket, men det va lärorikt. Efter det var det dags för lunch och sedan fick vi gå runt fritt så länge vi kom tillbaka på hotellet klockan sex.
Jag och Alina gick runt men vi hittade ingenting. Klockan halv sju skulle vi äta middag på Steakhouse, muuuuuums. Jag och Henrik tog två olika rätter och sen delade vi på allt, haha. Godistime blev det efter maten, då fick man välja om man ville gå hem till hotellet eller köpa lite godis. Njaa, lite besviken blev man ju eftersom att dom inte hade karamellkungen, men jag hade inte direkt förväntat mig det heller. När vi kom tillbaks till hotellet var det bedtime!

Torsdag:
Vi var i Auschwitz där alla koncentrationslägrerna ligger, det var väldigt intressant men det kändes väldigt konstigt. Vi gick runt där i några timmar medans Magda pratade och vi fick gå in i de flesta husen. Det vi fick se var väldigt hemskt, alla hemska bilder som gjorde att man är tacksam för att att man lever idag och att man inte levde då.
Det var bilder på både barn och vuxna som var riktigt smala. Vi gick in i den enda gaskammaren som fanns kvar och sen gick vi till de hus som alla hade bott i. Efter det var det dags för lunch och nästan alla var vrålhungriga, vi hade beställt matpaket som skulle finnas på bussen så vi fick äta där och när alla var klara tog bussen oss till Birkenau som också var ett koncentraionsläger. Vi gick runt i ca 2-3 timmar och fick se allt möjligt, hur de sov och vart de gick på toa någonstans. När det var slut var alla trötta och bussen släppte av oss i närheten av vårat hotell för alla skulle till Gallerian där vi kunde shoppa och äta. Jag hittade två tröjor där det stod "Daddy's girl" & "I love boys", haha. Man fick välja vart man ville äta men de flesta valde KFC, skitgott. Sen drog vi hem och sov.

Fredag:
Idag skulle vi till en gymnasieskola, utanför såg det ut att vara ett fängelse, haha men det blev bättre när man kom innanför. Vi skulle iallafall träffa en klass som gick i första ring, dom hade gjort en powerpoint grej som hetter 'Swedish things in Poland', det va ganska intressant att lyssna på men man märkte att dom var väldigt nervösa. Deras engelskalärare var också ganska jobbig men ändå rolig, fast han avbröt dom ganska mycket när han sa till oss att vi inte skulle skratta eller avbryta dom ifall dom sa fel...lyckat. Sen åt vi lunch och senare skulle vi träffa Magda för att gå runt i de Judiska kvarteren. Ganska intressant men vi fick gå väldigt mycket, sen kom vi till en trappa och då sa Magda att där vi stod hade en scen från Schindlers list spelats in, alla kom på vilken scen det var efter typ fem sekunder, så det va coolt.
Vi gick också in i en synagoga men där var killarna tvungna att ha på sig något på huvudet om dom inte hade en vanlig mössa, så dom var tvungna att ha på sig en minimössa som jag kallar det, vet inte vad det egentligen hette, men alla såg skitgulliga ut! Sedan åt vi middag och vi la oss ganska tidigt för vi skulle äta frukost klockan sju på lördagen.

Lördag:
Idag skulle vi till en saltgruva, 135 m under jorden var vi, skitballt, men också jobbigt att gå ner i alla trappor, man blev lite yr. Det roligaste var nog vägen upp, då åkte vi i en liten hiss som bara kunde ta 9 personer, så man fick verkligen stå och trängas men hissen åkte skitsnabbt upp så man var uppe på nolltid. Sen var det lunch och efter det tackde vi Magda för att hon hade stått ut med oss varje dag och vi gav henne en present. Efter det skjutsade bussen oss till flygplatsen och jag somnade på vägen på Johns axel. Vi var tvungna att vänta 45 minuter för att kunna checka in så alla gick runt lite och köpte godis i maskiner och var sociala. Sen blev det planet hem, en del lyssnade på musik och sen del snackade. När jag kom hem packade jag upp mina saker, duschade, facebookade och sen somnade jag. Härlig vecka med bästa klassen 9GF!

Mer bilder finns på facebook!